به گزارش   فارس، حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي كروبي در ادامه مناظره تلويزيوني خود با محسن رضايي كه شامگاه سه‌شنبه از شبكه سوم سيما پخش مي‌شد، با اشاره به سخنان رضايي در خصوص تدوين قانون جامع حقوق شهروندي، اظهار داشت: من صحبت‌هاي آقاي رضايي را قبول دارم اما بايد به ايشان بگويم كه آيا ما همين قوانيني كه داريم را عملي مي‌كنيم؟ و آيا براي مثال ستاره‌دار شدن برخي دانشجويان جزو قوانين بوده است كه آنها را از حق تحصيل‌شان محروم كنند؟
وي افزود: من را در دوره شاه گرفتند و زنداني كردند اما بعد از اينكه دوران زندان خود را سپري كردم و بيرون آمدم، تحصيلم را ادامه دادم ولي الآن يك نفر را ستاره‌دار و از حقوقش محروم مي‌كنند كه بايد در اين خصوص بگوييم اگر هم كسي شعار داده و حتي شعار بدي هم داده است، نبايد از تحصيل محروم شود.
اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري ادامه داد: بحث ديگر نظارت استصوابي است كه اين همه انسان را از حق‌شان براي شركت در عرصه انتخابات محروم مي‌كند، لذا من معتقدم در وهله اول بايستي از همه ظرفيت‌هايي كه در قانون اساسي وجود دارد استفاده كنيم و سپس آن كاري كه آقاي رضايي گفتند را انجام بدهيم.
كروبي ادامه داد: مگر ما در مورد حريم خصوصي افراد قانون نداريم؟ پس چرا اين همه دخالت‌‌ها در اين باره صورت مي‌گيرد.
وي با بيان اينكه اين گفته آقاي رضايي كاملاً صحيح است كه قوانين ما در برخي جاها نقص دارد، اظهار داشت: اما اشكال فعلي برخي خودسري‌ها، خودكامگي‌ها، اعمال سليقه و تنگ‌نظري چه از سوي اصلاح‌طلبان و چه از سوي اصولگرايان است كه بايستي براي اين مشكل چاره‌اي بينديشيم.
رضايي در ادامه اين مناظره با اشاره به سخنان مهدي كروبي در خصوص دانشجويان ستاره‌دار و اين گفته كروبي كه وي در زمان شاه به زندان افتاده و سپس به تحصيل خود ادامه داده است، اظهار داشت: خود من دانشجوي ستاره‌دار قبل از انقلاب بودم.
وي افزود: من هم معتقدم قوانين هست و اينگونه نيست كه ما قانوني نداشته باشيم، اما اين قوانين ضعف دارد و علت عملكرد سليقه‌اي نيز اين است كه قانوني براي جلوگيري از اعمال سليقه وجود ندارد، وگرنه مثلاً اگر معلوم باشد كه برخورد يك مأمور با يك فرد تخلف است نمي‌تواند اين كار را انجام دهد، البته مأموران، نيروهاي مسلح و نيروهاي اطلاعاتي كشورمان دلسوز و شايسته هستند اما برخي به خاطر نبود قوانين كاري مي‌كنند كه موجب ناراحتي مردم و مسئولان مي‌شود لذا مي‌خواهم قانون جامع شهروندي و مدني را تدوين كنم.
اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري يكي ديگر از مسائل بسيار مهم را موضوع مديريت در كشور عنوان كرد و افزود:‌در حال حاضر سازمان‌ اطلاعاتي و نيروهاي مسلح كشورمان قوي‌ترين نيروهاي منطقه هستند اما وقتي وقتي شوراي عالي امنيت ملي و شوراي امنيت كشور نتوانند كارشان را به خوبي انجام داده و مديريت كنند، از اين مجموعه‌هاي عظيم، كارآمد و شايسته به خوبي استفاده نمي‌شود.
رضايي تأكيد كرد: بنابراين اگر قانون جامع، آموزش و مديريت با يكديگر تركيب شوند، مي‌توانيم حقوق شهروندي را آنقدر نهادينه كنيم كه هركسي بتواند به وظيفه‌اش عمل كند.
وي همچنين در خصوص سؤالي مبني بر اصل 44 قانون اساسي و سند چشم‌انداز 20 ساله كشورمان اظهار داشت: به نظر من چشم‌انداز 20 ساله و اصل 44 به همراه سياست‌هاي مكملي كه تنظيم شده كتاب دوم انقلاب است و اتفاقاً انقلاب اقتصادي من در چارچوب همين نقشه راه انجام خواهد شد.
اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري با اشاره به كارهاي فراواني كه بر روي تدوين سند چشم‌انداز و اصل 44 قانون اساسي شده است، افزود:‌ نظرات دو مجلس و حداقل يك دولت كه همان دولت خاتمي باشد و همچنين نظرات بسياري از كارشناسان براي تدوين اين دو برنامه به كار گرفته شده و از آن موقع به بعد تاكنون سمينارها و كارگاه‌هاي آموزشي زيادي در اين زمينه تشكيل شده و حدود هزار مقاله در مورد اصل 44 قانون اساسي و تقريباً همين حدود در مورد سند چشم‌انداز 20 ساله نوشته شده است.
رضايي با تأكيد براينكه سند چشم‌انداز 20 ساله و اصل 44 قانون اساسي نقشه راه درست و مهمي است و آينده ايران را رقم مي‌زند، افزود: برخي مي‌گويند اهداف تعيين شده در اين دو سند رؤيايي است اما ما ثابت كرديم كه با منابع و ظرفيت‌هاي موجود مي‌توان به اين اهداف دست يافت اما مشكل ما در حال حاضر اين است كه در سالهاي اخير دوستان ما كارهايي نمي‌كنند كه اين اهداف محقق شود و اگر اين كارها صورت مي‌گرفت من به صحنه نمي‌آمدم.
وي با بيان اينكه براي تنظيم سند چشم‌انداز 20 سال و اصل 44 قانون اساسي بسياري از نخبگان زحمت كشيده‌اند و بزرگان كشور بر روي اين دو برنامه توافق دارند، تأكيد كرد: اما متأسفانه اين دو برنامه روي زمين مانده و يا در حاشيه قرار گرفته است.
در ادامه مناظره مهدي كروبي با بيان اينكه يكسري اصول قانون اساسي، جمهوريت، اسلاميت و اصل نظام ديني قابل تغيير نيست افزود: من نظارت را قبول دارم اما اينكه هر روز به گونه‌اي از اين نظارت استفاده شود را قبول ندارم.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه گويا سخناني مبني بر مخالفت با برخي موارد اصل 44 قانون اساسي داشته‌ايد، اظهار داشت: من كار مجمع تشخيص مصلحت نظام را در رابطه با اصل 44 تقديس كرده‌ام و گفته‌ام كه سند چشم‌انداز هم درست است.
اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري ادامه داد: من نيز سخنان آقاي رضايي را قبول دارم كه گفتند به اين دو برنامه عمل نشده است.
در ادامه محسن رضايي در ارائه برنامه‌هاي خود براي رياست‌جمهوري، با بيان اينكه ما بايد هويت ملي خود را بازيابي كنيم و من براي آن طرح دارم، اظهار داشت: مانند دهه اول انقلاب كه جوانان ما با نشاط و با معنويت بوده فعالانه حاضر بودند حتي جان خود را براي كشور و ملت و دينشان فدا كنند بايستي دوباره چنين جوششي در جامعه به وجود آوريم.
وي با بيان اينكه من قبلاً هم گفته‌ام كه جوانان فرشتگان نجات ملت هستند،‌ افزود: مي‌خواهيم جوانان را در انقلاب اقتصادي وارد كنيم و معتقدم بايستي كم‌كم قدرت را از نسل اول انقلاب به نسل‌هاي دوم و سوم منتقل كنيم اما نه بصورت كاغذي بلكه در اين تحول اساسي و انقلاب اقتصادي بايستي اين انتقال صورت بگيرد ضمن اينكه من معتقدم اين انقلاب اقتصادي بايستي با يك تحول فرهنگي همراه باشد كه مهم‌ترين نكته اين تحول فرهنگي هويت‌سازي مجدد براي جامعه است.
رضايي با بيان اينكه ما به ارزش‌هاي ايراني در اين مدت بهاي كمي داده‌ايم، تصريح كرد: بايستي ارزش‌هاي ايراني را در كنار ارزش‌هاي اسلامي تقويت كنيم.
وي با اشاره به اينكه يكي ديگر از مسائل مهم ارزش‌هاي قوميتي كه در چارچوب هويت ايراني اسلامي مي‌تواند احيا شود، اظهار داشت: خيلي از قوميت‌هاي ما مهد تمدن‌هاي بزرگ بوده‌اند و فرهنگ قومي مي‌تواند مقوّم هويت شود.
رضايي افزود: بازخواني گذشته و ايجاد نشاط و اميد به آينده مي‌تواند در نسل جوان‌مان مؤثر باشد.
ادامه دارد...

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا